|
Na początku mojej analizy zapytajmy: Jaki musi być instrument płatniczy, który możemy wykorzystać do płatności bezgotówkowej:
1. Bezpieczny - zarówno dla sprzedającego jak i kupującego towar lub usługę.
2. Ogólnodostępny.
3. Anonimowy - zapewniający anonimowoś kupującego.
4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.
5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.
6. Szybkość
7. Koszty płatności.
Definicja instrumentu płatniczego:
Instrument płatniczy – zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego
Jakie instrumenty mamy dostępne poza terminalami płatniczymi?
1. Płatość przelewem ONLINE
2. Płatność BLIKIEM na telefon
3. Płatność SMS-em
Ad 1. Płatność przelewem ON-LINE
1. Bezpieczeństwo.
Jeśli rozważać bezpieczeństwo dla klienta, metoda bezpieczna pod warunkiem posiadania aktualnego dobrego programu antywirusowego oraz kilku ustawień systemu Windows w komputerze (lub Android - głównie komórki). Tyle, że klient NIE MUSI mieć swojej komórki czy laptopa...
Dla sprzedającego pojawiają się dwa problemy:
- To sprzedający powinien udostępnić klientowi instrument płatnczy czyli np. komputer z dostępem do internetu tak aby klient mógł zalogować się do swojego banku i wykonać przelew.
Wydawałoby się... PROSTE - postawić komputer dla klienta i już... Odsyłam do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego popularnie zwanym RODO odnośnie warunków jakie musi spełnić taki komputer.
- Klient pomimo zlecenia przelewu w naszym biurze, pokazując potwierdzenie, po wyjściu z naszego biura, w zależności od banku ma sporo czasu na anulowanie zleconegop przelewu.
DLA SPRZEDAJĄCEGO - NIEBEZPIECZNY
SPRZECZNE Z RODO
2. Ogólnodostępny
Przy obecnym rozwoju technologicznym metoda dostępna zarówno na laptopie z mobilnym internetem jak również na telefonach komórkowych czy tabletach.
DOBRY DOSTĘP DO USŁUGI
3. Anonimowość
Przelew, który dociera do sprzedawcy zawiera dane kupującego takie jak: Imię i nazwisko, adres, numer konta oraz często numer telefonu i adres e-mail.
Jest to niezgodne z cytowanym już wyżej rozporządzenie RODO
NIE JEST ZACHOWANA
4. Bez ograniczenia wielkości wpłaty
Nie ma ograniczeń pod warunkiem odpowiednich ustawień w opcjach banku. Często przy kwotach powyżej ustalonych przez bank, przelew jest realizowany po telefonie z Banku zlecającego przelew. Często taki telefon jest po kilku godzinach od złożenia dyspozycji przelewu. Wystarczy, że nasz klient zaprzeczy zlecenie przelewu pieniążki nie trafią na konto sprzedawcy.
BEZ OGRANICZENIA
NIEBEZPIECZEŃSTWO ANULOWANIA PRZEZ PŁATNIKA
5. Zgodność z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.
Sprzeczna z Rozporządzeniem RODO
6. Szybkość
Jeśli konto klienta znajduje się w tym samym banku co nasze przelew odbywa się niemal natychmiast, jeśli w innym banku często do tzw. następnego cyklu rozliczeniowego najczęściej następny dzień roboczy ok. godz 17.
|
|
|
|
|
|
|