VIDEO COMPUTER SERWIS
KASY FISKALNE, KOMPUTERY I WSZYSTKO CZEGO DO SZCZĘŚCIA BRAKUJE :)
Analiza innych instrumentów płatniczych
Na początku mojej analizy zapytajmy: Jaki musi być instrument płatniczy, który możemy wykorzystać do płatności bezgotówkowej:
1. Bezpieczny - zarówno dla sprzedającego jak i kupującego towar lub usługę.
2. Ogólnodostępny.
3. Anonimowy - zapewniający anonimowoś kupującego.
4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.
5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.
6. Szybkość
7. Koszty płatności.

Definicja instrumentu płatniczego:
Instrument płatniczy – zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego

Jakie instrumenty mamy dostępne poza terminalami płatniczymi?

1. Płatość przelewem ONLINE
2. Płatność BLIKIEM na telefon
3. Płatność SMS-em

Ad 1. Płatność przelewem ON-LINE

1. Bezpieczeństwo.
Jeśli rozważać bezpieczeństwo dla klienta, metoda bezpieczna pod warunkiem posiadania aktualnego dobrego programu antywirusowego oraz kilku ustawień systemu Windows w komputerze (lub Android - głównie komórki). Tyle, że klient NIE MUSI mieć swojej komórki czy laptopa...

Dla sprzedającego pojawiają się dwa problemy:
- To sprzedający powinien udostępnić klientowi instrument płatnczy czyli np. komputer z dostępem do internetu tak aby klient mógł zalogować się do swojego banku i wykonać przelew.
Wydawałoby się... PROSTE - postawić komputer dla klienta i już... Odsyłam do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego popularnie zwanym RODO odnośnie warunków jakie musi spełnić taki komputer.

- Klient pomimo zlecenia przelewu w naszym biurze, pokazując potwierdzenie, po wyjściu z naszego biura, w zależności od banku ma sporo czasu na anulowanie zleconegop przelewu.

DLA SPRZEDAJĄCEGO - NIEBEZPIECZNY
SPRZECZNE Z RODO


2. Ogólnodostępny

Przy obecnym rozwoju technologicznym metoda dostępna zarówno na laptopie z mobilnym internetem jak również na telefonach komórkowych czy tabletach.

DOBRY DOSTĘP DO USŁUGI

3. Anonimowość

 Przelew, który dociera do sprzedawcy zawiera dane kupującego takie jak: Imię i nazwisko, adres, numer konta oraz często numer telefonu i adres e-mail.
Jest to niezgodne z cytowanym już wyżej rozporządzenie RODO

NIE JEST ZACHOWANA

4. Bez ograniczenia wielkości wpłaty

Nie ma ograniczeń pod warunkiem odpowiednich ustawień w opcjach banku. Często przy kwotach powyżej ustalonych przez bank, przelew jest realizowany po telefonie z Banku zlecającego przelew. Często taki telefon jest po kilku godzinach od złożenia dyspozycji przelewu. Wystarczy, że nasz klient zaprzeczy zlecenie przelewu pieniążki nie trafią na konto sprzedawcy.

BEZ OGRANICZENIA
NIEBEZPIECZEŃSTWO ANULOWANIA PRZEZ PŁATNIKA


5. Zgodność z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.

Sprzeczna z Rozporządzeniem RODO

6. Szybkość

Jeśli konto klienta znajduje się w tym samym banku co nasze przelew odbywa się niemal natychmiast, jeśli w innym banku często do tzw. następnego cyklu rozliczeniowego najczęściej następny dzień roboczy ok. godz 17.

Oczywiści powyższe rozważania dotyczą sytuacji gdy klient zleca wykonanie przelewu w obecności sprzedawcy. 


ZADOWALAJĄCA

7. Koszty płatności.

W zależności od banku, od wielkości przelewu stawki są bardzo zróżnicowane (koszty są zależne od taryfy danego banku). Wydaje się niestosowne aby to klient a nie sprzedawca ponosił dodatkowe koszty zakupu.

PO NIEWŁAŚCIWEJ STRONIE

AD 2. Płatność BLIKIEM na telefon.


Genialne rozwiązanie, niejednokrotnie ułatwiające nasze codzienne życie. Aby korzystać z tego instrumentu wystarczy aby zarówno klient jak i sprzedawca miał włączoną tę funkcję w programie mobilnym swojego banku (większość banków ma tę funkcję ale nie dam głowy czy wszystkie).
Jak to działa? Klient na swojej komórce uruchamia aplikację mobilną swojego banku i po zalogowaniu się, wybiera w płatnościach funkcję ZAPŁAĆ BLIKIEM NA TELEFON. Następnie wpisuje numer telefonu osoby lub firmy, której chce zapłacić. Obok numeru telefonu albo pojawi się duża litera B - odbiorcy można zrobić przelew lub nie będzie litery B - nie można wykonać przelewu blikiem gdyż nie ma uruchomionej funkcji PŁATNOŚĆ BLIKIEM NA TELEFON lub jego bank nie oferuje takiej usługi. Po wybraniu numeru z dużą literą B wprowadzamy kwotę (ma do 500 zł) i klikamy WYKONAJ PPRZELEW (lub podobnoe brzmiące zlecenie) i już. Zwracam uwagę na fakt, że nie musimy znać numeru konta tylko numer telefonu. Przelew BLIKIEM jest wykonywany niemal natychmiast (nawet jeśli klient ma konto w innym banku) i jest bezpłatny. Geniale nieprawdaż? Przeanalizujmy to narzędzie płatności

1. Bezpieczeństwo

Metoda bezpieczna zarówno dla sprzedającego jak i klienta. Oczywiście warunkiem koniecznym dla bezpieczeństwa transakcji jest posiadanie przez klienta aktualego programu antywirusowego. Zdarzały się sytuacje, że wirus przekierowywał zlecenie przelewu na zupełnie inny numer niż było to zdefiniowane a pieniądze "szły" na konto np. Banku w Kolumbi.

BEZPIECZNA POD WARUNKIEM POSIADANIA AKTUALNEGO PROGRAMU ANTYWIRUSOWEGO

2. Ogólnodostępny

Wszystkie banki w Polsce oferują w aplikacjach mobilnych taką usługę. Nie wiem jak jest np. w Kasach Stefczyka.

DOBRY DOSTĘP DO USŁUGI

3. Anonimowość

Wydawałoby się, że płatność jest całkowicie anonimowa gdyż płatnik podaje tylko numer telefonu sprzedawcy. W rzeczywistości pieniążki są księgowane jako przelew jednorazowy gdzie widnieje pełny numer rachunku bankowego wpłacającego oraz jego dane. Po stronie płatnika przy informacji o obciążeniu rachunku również możemy odczytać pełne dane sprzedawcy.

NIE JEST ZACHOWANA


4. Bez ograniczenia wielkości wpłaty

Niestety wielkość płatnośći jest ograniczona do .... 500 zł.

MOCNO OGRANICZONA

5.
Zgodność z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.

Z uwagi na ujawnienie danych zarównoo klientta jak i sprzedawcy

NIEZGODNA Z ROZPORZĄDZENIEM RODO


6. Szybkość

Przelew realizowany jest nimal natychmiast nawet w sytuacji gdy klient i sprzedawca mają konto w różnych bankach.

ZADAWALAJĄCA

7. Koszty płatności

Na dzień dzisiejszy płatność jest zwolniona z opłaty.

ZADAWALAJĄCA


AD 3. Płatność SMS-em


W świetle obecnych przepisów płatność sms-em  nie jest traktowana jako instrument płatniczy a jako usługa finansowa. Klient wysyła płatnego sms-a na numer telefonu, który jest przypisany do sprzedawcy a jego właścicielem jest firma pośrednicząca np: CashBil, PaySera itp...

1. Bezpieczny

Metoda bezpieczna zarówno dla sprzedającego jak i klienta. Oczywiście warunkiem koniecznym dla bezpieczeństwa transakcji jest posiadanie przez klienta aktualego programu antywirusowego. Podobnie jak w Bliku na telefon zdarzały się sytuacje, że wirus przekierowywał zlecenie przelewu na zupełnie inny numer niż było to zdefiniowane a pieniądze "szły" na konto np. Banku w Kolumbi.

BEZPIECZNA POD WARUNKIEM POSIADANIA AKTUALNEGO PROGRAMU ANTYWIRUSOWEGO


2. Ogólnodostępny

Aby wykonać płatność wystarczy telefon. Większość osób w Polsce takowy posiada (niektórzy nawet kilka :-))ponoć szczęśliwy jest ten, kto go nie ma.

OGÓLNODOSTĘPNY

3. Anonimowy

Klient wysyłając SMS-a nie przekazuje swoich, żadnych danych dla sprzedającego gdyż numer należy do firmy pośredniczącej. W przypadku niewłaściwych rozliczeń ujawnione mogą być jedynie numery telefonów z których dokonano zakupu płatnego sms-a.

ZACHOWANA ANONIMOWOŚĆ

4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.

Wydaje mi się, że nie ma ograniczeń, ale głowy za to nie dam :-)

5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.

Jest to usługa finansowa a nie instrument płatniczy.

6. Szybkość

Sprzedawca otrzymuje swoją należność zależnie od zapisów w umowie, najczęściej transzami tygodniowymi.
Kupujący jest obciążany razem z rachunkiem za telefon - raz w miesiącu.

NIEZADOWALAJĄCA

7. Koszty płatności

Metoda bardzo droga sięgająca 50% zdysponowanych środków. Opłata pobierana od sprzedawcy

WŁAŚCIWA ALE BARDZO DROGA


PODSUMOWANIE


Jak widać z powyższej analizy, żaden dostępny "inny środek płatniczy" w Polsce nie spełnia wszystkich stawianych przed nim warunków aby mógł zastąpić terminal płatniczy. Oczywiście rynek finansowy rozwija się bardzo szybko i może w najbliższym czasie pojawią się takie instrumenty, które będzie można stosować zamiast terinala płatniczego. Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę, że większość firm może otrzymać za sprawą Polski Bezgotówkowej terminal za całkowite 0 zł to wniosek nasówa się sam. Zainstalujmy terminal i poczekajmy na pojawienie się takiego instrumentu, który będzie:

1. Bezpieczny - zarówno dla sprzedającego jak i kupującego towar lub usługę.
2. Ogólnodostępny.
3. Anonimowy - zapewniający anonimowoś kupującego.
4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.
5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.
6. Szybki
7. Najlepij bezpłatny.


Mariusz Dąbrowski





 
INSTALUJMY TERMINALE PÓKI SĄ JESZCZE DOSTĘPNE!!!