VIDEO COMPUTER SERWIS
KASY FISKALNE, KOMPUTERY I WSZYSTKO CZEGO DO SZCZĘŚCIA BRAKUJE :)
Typowe pytania klientów...
1. Mój bank zaproponował mi terminal za 0 zł. Czy są jakieś przeciwskazania  
    aby skorzystać z tej oferty?


W zasadzie nie ma przeciwskazań ale....Należy upewnić się czy terminal obsługuje protokół umożliwijący zintegrowanie terminala z kasą fiskalną
tzw. protokół FROB. Dotyczy to oczywiście tych podatników, którzy posiadają kasę ONLINE. Podatnicy mający zwykłe kasy (nie łączące się z internetem) mogą zamówić dowolny terminal, ponieważ nie dotyczy ich integracja na 1-go lipca 2022 roku z kasą fiskalną.
Należałoby jeszcze zastanowić się kto, w sytuacji gdy terminal jest z innej firmy a kasa u nas ma zintegrować obydwa urządzenia. Bank zapewne nie wyśle serwisanta a ja nie będę mógł konfigurować terminala do którego nie mam uprawnień serwisowych.

Ważną sprawą może być również to, że bank NIE SZKOLI UŻYTKOWNIKA W OBSŁUDZE ANI NIE WSPOMAGA SERWISOWO w przypadku problemów technicznych. Bank dostarcza nam terminal ... i tyle. :-)

2. Jaki będzie mój koszt jeśli zamówię terminal w Video Computer Serwis?

Jeśli jest to Pani/Pana pierwszy terminal to całkowity koszt wdrożenia i użytkowania w pierwszym roku wyniesie całkowite 0 zł. Owszem przed 01.07.2022 roku użytkownicy kas ONLINE będą musieli połączyć terminal z kasą. Koszt integracji będzie zależny od typu połączenia zależny od interfejsu kasy. Szacunkowo będzie to jednorazowa opłata 200 - 250 zł.


3. Jaki jest czas oczekiwania na zamówiony terminal?

Zamówienia obecne są realizowane max do pięciu dni roboczych jednak bliżej końca roku okres ten może się wydłużć. Ile? Nikt tego nie może przewidzieć gdyż zależy to od mocy przerobowej firmy wdrażającej oraz od dostępczości urządzeń. Braki już teraz są odczuwalne. Zaczyna brakować terminali tzw Pinpadów do kas Novitusa i Elzaba.

4. Jak wygląda proces wdrożenia terminala zamówionego w VCS?



Cały proces zaczyna się od Państwa zamówienia terminala. Ze strony www.kasybrzeg.pl pobieramy zamówienie i CZYTELNIE!!! lub z wykorzystaniem Worda wypełniamy niezbędne dane. Wypełnione zamówienie wysyłamy pocztą e-mail na adres: vcs.brzeg@wp.pl. Możemy również zrobić fotkę i przesłać mms-em na numer: 503 139 100.
Po otrzymaniu zamówienia max do dwóch dni sporządzę umowę i na e-mail podany w zamówieniu zostanie ona przesłana do akceptacji (nie musimy się spotykać aby podpisać umowę!). Po zaakceptowaniu za pomocą linka w e-mailu terminal


5. Prowadzę firmę budowlaną. Roboty głównie wykonywane są dla innych firm na
    faktury. Dla osób prywatnych wystawiam jeden, góra dwa paragony dla osób
    prywatnych, często płatności przelewem, bardzo rzadko gotówką. Czy ja muszę
    wdrażać terminal? W tym roku wprowadziłem kasę ONLINE a tu kolejny koszt
    wdrożenia terminala. Panie Mariuszu, K.... (pisownia orginalna :-)), Oni chcą nas
    wykończyć....?



TAK MUSI PAN WPROWADZIĆ TERMINAL. Ale.... Skoro nie miał Pan dotychczas terminala Pana koszt za wdrożenie oraz rok użytkowania to 0 zł. Proszę zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca nie napisał, że ma Pan wprowadzić terminal tylko "przedsiębiorca ma obowiązek unożliwić klientowi płatnośc przy użyciu karty płatniczej oraz BLIKIEM".
Na chwilę obecną brak jest oficjalnej interpretacji (podejrzewam, że w tym roku jej nie będzie). Pojawi się pewno w marcu, kwietniu jednak.... Umowa jest podpisana na rok, Pana koszty wynoszą 0 zł... Jeśli po roku okaże się, że nie potrzebnie wdrożył Pan terminal, wypowie P:an umowę, odda terminal i tyle :-)

6. Mam obecnie zawieszoną działalność. Czy muszę instalować terminal  do końca roku
    2021?



NIE! Można by było się zapytać co oznacza zawieszenie działalności. Jest to stan firmy gdzie nie prowadzimy działalności. Nie możemy nic kupować na firmę, nie możemy sprzedawać żadnych usług ani produktów a tym samym nie wprowadzamy terminala. Mówiąc wprost nie robimy nic co związane jest z naszą działalnością. Należy jednak pamiętać, że po odwieszeniu działalności, przed obsługą pierwszego klienta musimy wykonać wszystkie czynności, które musieliśmy zrobić w trakcie trwania zawieszenia czyli: 1. Wykonać przegląd kasy fiskalnej 2. Wdrożyć terminal. Jeśli jest Pan właścicielem kasy ONLINE i odwiesi Pan działalność po 1 lipca 2022 to również będzie trzeba zintegrować kasę z terminalem
Gdyby po odwieszeniu zamykałby Pan działalność to jeśli nie wykona Pan żadnej transakcji to terminala nie będzie trzeba instalować ale należy pamiętać o odczytaniu kasy fiskalnej najlepiej do 7 dni od momentu zakończenia działalności.


7. Od około trzech lat posiadam terminal. Jak mogę sprawdzić czy mój terminal będzie współpracował z moją kasą.


Większość terminali oraz kas pracujących obecnie na rynku nie posiada wymaganego do połączenia kasy z terminalem protokołu FROG. Obecnie wprowadzane terminale juź są w ten protokuł wyposażane (chociaż nie wszystkie!). Z uwagi na fakt, że w kasach nieonlinowych nie ma możliwości technicznych aby taki protokół wgrać, ustawodawca zrezygnował z wymogu zintegrowania kasy nieonline z terminalem (chociaż niektóre działają bezproblemowo). Kasy ONLINE ten protokuł obsługuje a te które go nie mają będą do niego dostosowane. Wymaga to jednak homologacji przez GUM oprogramowania kasy. Nowe oprogramowanie będzie do kas wysyłane przez internet i w większości przypadków instalowane automatycznie (np. do kas WP50 firmy DATECS).
Gorzej w przypadku terminali. W części terminali oprogramowanie będzie mogło być wgrane przez operatora przez intenet w części na serwisie operatora ale duża część będzie musiała być wymieniona. Wedaje mi się, że taka zmiana powinna się odbyć bez poniesienia kosztów przez klienta z uwagi na fakt, że właścicielem terminala jest operator a klient to urządzenie  tylko wynajmuje.
Gorzej z terminalami, które zostały przez nas kupione tzw bezabonamentowe. Najczęściej nie będzie ich można zintegrować z kasą a co wtedy? Wymiana terminala na nowy,,,
Aby uzyskać informację czy nasz terminal obsługuje wymagany protokół należałoby zadzwonić do naszego operatora terminala (numer najczęściej jest przyklejony na terminalu) i podając numer MID  (znajdziemy go również na terminalu). Z uwagi, że integrację należy zrobić do 01.07.2022 a obecnie operatorzy mają natłok pracy związany z wdrażaniem nowych urządzeń telefon proszę wykonać .... po 01.03.2022.


8. Czy są jeszcze dostępne terminle za 0 zł?



Na razie jeszcze tak (28.11.2021) ale liczba urządzeń bardzo szybko topnieje. Proszę nie pytać kiedy najpóźniej zamówić terminal aby był dla Państwa dostępny bo nie wiem. Może do jutra może do 15 grudnia? Nie wiem


9. Jestam na kwarantannie Covidowej. Czy muszę i jeśli tak to w jaki sposób
    zainstalować terminal?


W zasadzie na pierwszą część pytania odpowiedział Pan sobie sam, TAK musi Pan. A jak? Opisałem proces zamawiania TUTAJ . Proszę zwrócić uwagę, że musimy się spotkać z chwilą odbioru terminala. (i to niekoniecznie :-))
1. Zamówienie - pobieramy formulaż z internetu z tej strony
TUTAJ - NIE MA KONTAKTU ROBIMY W DOMU
2. Składamy zamówienie - e-mailem, MMS, telefonicznie - NIE MA KONTAKTU ROBIMY W DOMU
3. Podpisujemy umowę - na państwa adres e-mail przychodzi umowa - podpisujemy poprzez e-mail - NIE MA
    KONTAKTU - PODPISUJEMY W DOMU
4. Odbieramy terminal - wolałbym przeszkolić osobiście ale:
    - mogę wysłać kurierem - szkolenie możemy zrobić przez telefon
    - terminal może poczekać nawet do przyszłego roku, ważne, że uruchomiony został o czasie :-)


10. Panie Mariuszu a na ch... mi ten terminal? (coraz częściej zadawane pytanie :-)


No cóż, przenośny można zainstalować w miejscu wskazanym przez Pana, stacjonarny może spowodować uszkodzenie organu o który Pan wspomina. Poza tym nie przeproewadzano badań jaki wpływ na Pana męskość miałoby długotrwałe promieniowanie urządzenia.  :-)
 

11. Jaka jest podstawa prawna wdrażania terminali?

Nie jestem doradcą podatkowym ani prawnikiem abym mógł wiążąco odpowiadać na tego typu pytania ale... Zamieszczam link do Ustawy tzw Polski Ład.  Proszę samodielnie przeczytać i wyciągnąć własne wnioski. Ja serwisuję kasy i wprowadzam terminale a interpretację zostawiam innym. Sms który rozesłałem do posiadaczy kas kupionych u mnie jako informację. Nie przymuszam nikogo do wdrożenia terminala a jedynie chciałbym umożliwić tym, którzy ten terminal chcą wdrożyć aby odbyło się to bezproblemowo, oraz aby bezproblemowo można było przed lipcem 2022 roku zintegrować terminal z kasą fiskalną ONLINE.

12. Panie Mariuszu, w internecie pokazały się informacje, że nie muszę
    instalować terminala gdyż można korzystać z terminala lub innego
    instrumentu płatniczego

W pytaniu 11 już pisałem, że nie  jestem doradcą podatkowym ani prawnikiem abym mógł wiążąco odpowiadać na tego typu pytania ale... spróbóję przeprowadzić analizę obecnie dostępnych innych instrumentów płatniczych bo jak wiadomo sedno tkwi w szczegółach...


 
Na początku mojej analizy zapytajmy: Jaki musi być instrument płatniczy, który możemy wykorzystać do płatności bezgotówkowej:
1. Bezpieczny - zarówno dla sprzedającego jak i kupującego towar lub usługę.
2. Ogólnodostępny.
3. Anonimowy - zapewniający anonimowoś kupującego.
4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.
5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.
6. Szybkość
7. Koszty płatności.

Definicja instrumentu płatniczego:
Instrument płatniczy – zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego

Jakie instrumenty mamy dostępne poza terminalami płatniczymi?

1. Płatość przelewem ONLINE
2. Płatność BLIKIEM na telefon
3. Płatność SMS-em

Ad 1. Płatność przelewem ON-LINE

1. Bezpieczeństwo.
Jeśli rozważać bezpieczeństwo dla klienta, metoda bezpieczna pod warunkiem posiadania aktualnego dobrego programu antywirusowego oraz kilku ustawień systemu Windows w komputerze (lub Android - głównie komórki). Tyle, że klient NIE MUSI mieć swojej komórki czy laptopa...

Dla sprzedającego pojawiają się dwa problemy:
- To sprzedający powinien udostępnić klientowi instrument płatnczy czyli np. komputer z dostępem do internetu tak aby klient mógł zalogować się do swojego banku i wykonać przelew.
Wydawałoby się... PROSTE - postawić komputer dla klienta i już... Odsyłam do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego popularnie zwanym RODO odnośnie warunków jakie musi spełnić taki komputer.

- Klient pomimo zlecenia przelewu w naszym biurze, pokazując potwierdzenie, po wyjściu z naszego biura, w zależności od banku ma sporo czasu na anulowanie zleconegop przelewu.

DLA SPRZEDAJĄCEGO - NIEBEZPIECZNY
SPRZECZNE Z RODO


2. Ogólnodostępny

Przy obecnym rozwoju technologicznym metoda dostępna zarówno na laptopie z mobilnym internetem jak również na telefonach komórkowych czy tabletach.

DOBRY DOSTĘP DO USŁUGI

3. Anonimowość

 Przelew, który dociera do sprzedawcy zawiera dane kupującego takie jak: Imię i nazwisko, adres, numer konta oraz często numer telefonu i adres e-mail.
Jest to niezgodne z cytowanym już wyżej rozporządzenie RODO

NIE JEST ZACHOWANA

4. Bez ograniczenia wielkości wpłaty

Nie ma ograniczeń pod warunkiem odpowiednich ustawień w opcjach banku. Często przy kwotach powyżej ustalonych przez bank, przelew jest realizowany po telefonie z Banku zlecającego przelew. Często taki telefon jest po kilku godzinach od złożenia dyspozycji przelewu. Wystarczy, że nasz klient zaprzeczy zlecenie przelewu pieniążki nie trafią na konto sprzedawcy.

BEZ OGRANICZENIA
NIEBEZPIECZEŃSTWO ANULOWANIA PRZEZ PŁATNIKA


5. Zgodność z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.

Sprzeczna z Rozporządzeniem RODO

6. Szybkość

Jeśli konto klienta znajduje się w tym samym banku co nasze przelew odbywa się niemal natychmiast, jeśli w innym banku często do tzw. następnego cyklu rozliczeniowego najczęściej następny dzień roboczy ok. godz 17.

Oczywiści powyższe rozważania dotyczą sytuacji gdy klient zleca wykonanie przelewu w obecności sprzedawcy. 


ZADOWALAJĄCA

7. Koszty płatności.

W zależności od banku, od wielkości przelewu stawki są bardzo zróżnicowane (koszty są zależne od taryfy danego banku). Wydaje się niestosowne aby to klient a nie sprzedawca ponosił dodatkowe koszty zakupu.

PO NIEWŁAŚCIWEJ STRONIE

AD 2. Płatność BLIKIEM na telefon.


Genialne rozwiązanie, niejednokrotnie ułatwiające nasze codzienne życie. Aby korzystać z tego instrumentu wystarczy aby zarówno klient jak i sprzedawca miał włączoną tę funkcję w programie mobilnym swojego banku (większość banków ma tę funkcję ale nie dam głowy czy wszystkie).
Jak to działa? Klient na swojej komórce uruchamia aplikację mobilną swojego banku i po zalogowaniu się, wybiera w płatnościach funkcję ZAPŁAĆ BLIKIEM NA TELEFON. Następnie wpisuje numer telefonu osoby lub firmy, której chce zapłacić. Obok numeru telefonu albo pojawi się duża litera B - odbiorcy można zrobić przelew lub nie będzie litery B - nie można wykonać przelewu blikiem gdyż nie ma uruchomionej funkcji PŁATNOŚĆ BLIKIEM NA TELEFON lub jego bank nie oferuje takiej usługi. Po wybraniu numeru z dużą literą B wprowadzamy kwotę (ma do 500 zł) i klikamy WYKONAJ PPRZELEW (lub podobnoe brzmiące zlecenie) i już. Zwracam uwagę na fakt, że nie musimy znać numeru konta tylko numer telefonu. Przelew BLIKIEM jest wykonywany niemal natychmiast (nawet jeśli klient ma konto w innym banku) i jest bezpłatny. Geniale nieprawdaż? Przeanalizujmy to narzędzie płatności

1. Bezpieczeństwo

Metoda bezpieczna zarówno dla sprzedającego jak i klienta. Oczywiście warunkiem koniecznym dla bezpieczeństwa transakcji jest posiadanie przez klienta aktualego programu antywirusowego. Zdarzały się sytuacje, że wirus przekierowywał zlecenie przelewu na zupełnie inny numer niż było to zdefiniowane a pieniądze "szły" na konto np. Banku w Kolumbi.

BEZPIECZNA POD WARUNKIEM POSIADANIA AKTUALNEGO PROGRAMU ANTYWIRUSOWEGO

2. Ogólnodostępny

Wszystkie banki w Polsce oferują w aplikacjach mobilnych taką usługę. Nie wiem jak jest np. w Kasach Stefczyka.

DOBRY DOSTĘP DO USŁUGI

3. Anonimowość

Wydawałoby się, że płatność jest całkowicie anonimowa gdyż płatnik podaje tylko numer telefonu sprzedawcy. W rzeczywistości pieniążki są księgowane jako przelew jednorazowy gdzie widnieje pełny numer rachunku bankowego wpłacającego oraz jego dane. Po stronie płatnika przy informacji o obciążeniu rachunku również możemy odczytać pełne dane sprzedawcy.

NIE JEST ZACHOWANA


4. Bez ograniczenia wielkości wpłaty

Niestety wielkość płatnośći jest ograniczona do .... 500 zł.

MOCNO OGRANICZONA

5.
Zgodność z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.

Z uwagi na ujawnienie danych zarównoo klientta jak i sprzedawcy
NIEZGODNA Z ROZPORZĄDZENIEM RODO


6. Szybkość

Przelew realizowany jest nimal natychmiast nawet w sytuacji gdy klient i sprzedawca mają konto w różnych bankach.

ZADAWALAJĄCA

7. Koszty płatności

Na dzień dzisiejszy płatność jest zwolniona z opłaty.

ZADAWALAJĄCA


AD 3. Płatność SMS-em


W świetle obecnych przepisów płatność sms-em  nie jest traktowana jako instrument płatniczy a jako usługa finansowa. Klient wysyła płatnego sms-a na numer telefonu, który jest przypisany do sprzedawcy a jego właścicielem jest firma pośrednicząca np: CashBil, PaySera itp...

1. Bezpieczny

Metoda bezpieczna zarówno dla sprzedającego jak i klienta. Oczywiście warunkiem koniecznym dla bezpieczeństwa transakcji jest posiadanie przez klienta aktualego programu antywirusowego. Podobnie jak w Bliku na telefon zdarzały się sytuacje, że wirus przekierowywał zlecenie przelewu na zupełnie inny numer niż było to zdefiniowane a pieniądze "szły" na konto np. Banku w Kolumbi.

BEZPIECZNA POD WARUNKIEM POSIADANIA AKTUALNEGO PROGRAMU ANTYWIRUSOWEGO


2. Ogólnodostępny

Aby wykonać płatność wystarczy telefon. Większość osób w Polsce takowy posiada (niektórzy nawet kilka :-))ponoć szczęśliwy jest ten, kto go nie ma.

OGÓLNODOSTĘPNY

3. Anonimowy

Klient wysyłając SMS-a nie przekazuje swoich, żadnych danych dla sprzedającego gdyż numer należy do firmy pośredniczącej. W przypadku niewłaściwych rozliczeń ujawnione mogą być jedynie numery telefonów z których dokonano zakupu płatnego sms-a.

ZACHOWANA ANONIMOWOŚĆ

4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.

Wydaje mi się, że nie ma ograniczeń, ale głowy za to nie dam :-)

5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.

Jest to usługa finansowa a nie instrument płatniczy.

6. Szybkość

Sprzedawca otrzymuje swoją należność zależnie od zapisów w umowie, najczęściej transzami tygodniowymi.
Kupujący jest obciążany razem z rachunkiem za telefon - raz w miesiącu.

NIEZADOWALAJĄCA

7. Koszty płatności

Metoda bardzo droga sięgająca 50% zdysponowanych środków. Opłata pobierana od sprzedawcy

WŁAŚCIWA ALE BARDZO DROGA


PODSUMOWANIE


Jak widać z powyższej analizy, żaden dostępny "inny środek płatniczy" w Polsce nie spełnia wszystkich stawianych przed nim warunków aby mógł zastąpić terminal płatniczy. Oczywiście rynek finansowy rozwija się bardzo szybko i może w najbliższym czasie pojawią się takie instrumenty, które będzie można stosować zamiast terinala płatniczego. Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę, że większość firm może otrzymać za sprawą Polski Bezgotówkowej terminal za całkowite 0 zł to wniosek nasówa się sam. Zainstalujmy terminal i poczekajmy na pojawienie się takiego instrumentu, który będzie:

1. Bezpieczny - zarówno dla sprzedającego jak i kupującego towar lub usługę.
2. Ogólnodostępny.
3. Anonimowy - zapewniający anonimowoś kupującego.
4. Bez ograniczeń wielkości wpłaty.
5. Zgodny z ustawami i przepisami obowiązującymi w Polsce.
6. Szybki
7. Najlepij bezpłatny.


Mariusz Dąbrowski



 
            
INSTALUJMY TERMINALE PÓKI SĄ JESZCZE DOSTĘPNE!!!


PODSTAWA PRAWNA WDROŻENIA TERMINALI:  
POBIERZ PDF



ZAGLĄDAJ TU, WIĘCEJ PYTAŃ I ODPOWIEDZI BĘDĘ WPROWADZAŁ NA BIEŻĄCO